Obecná příručka ke karavanu

27.07.2018

V tomto článku naleznete obecnou příručku k obytným přívěsům

OBSAH

Jak táhnout obytný přívěs

  1. Hmotnosti a nakládání karavanu
  2. Couvání s obytným přívěsem
  3. Připojení přívěsu k vozidlu
  4. Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky
  5. Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku
  6. Stabilizátor jako spojovací zařízení
  7. Jak to vše zapojit? - Voda- venkovní nádrže
  8. Voda- vnitřní nádrž
  9. Odpady- odpadní nádrž
  10. Plyn
  11. Elektřina 220V
  12. Jednotlivá zařízení
  13. Ovládací panel elektroniky
  14. Topení v karavanu- na plyn
  15. Topení v karavanu- na 220V
  16. Rozfuk
  17. Ohřev vody
  18. Chladničky v karavanech
  19. Chemické WC
  20. Péče o váš karavan
  21. Zabezpečení karavanu

1. Hmotnosti a nakládání karavanu

Správné rozložení hmotností jak v přívěsu, tak celé soupravy, je velmi důležité pro bezpečnou jízdu. Následující obrázky ilustrují správné nakládání a rozložení hmotností.

Přívěs by nikdy neměl být těžší než vozidlo. Obrázek Ilustruje správné rozložení nákladu tak, abyste se výrazně nevychýlili od správného zatížení tažného řízení
Přívěs by nikdy neměl být těžší než vozidlo. Obrázek Ilustruje správné rozložení nákladu tak, abyste se výrazně nevychýlili od správného zatížení tažného řízení

Při nakládání přívěsu před cestou se někdy setkáte s problémem, že budete mít příliš mnoho věcí. V každém technickém průkazu najdete maximální přípustnou hmotnost vozidla a provozní hmotnost vozidla, jejichž rozdíl Vám říká, kolik kilogramů nákladu může váš přívěs pojmout. Policejní kontroly a následné vážení přívěsu nejsou časté, ale ne nemožné. Maximální hmotnost nákladu je základní podmínkou a dále je důležité správné rozložení nákladu viz následující obrázky: 

Správné vyvážení přívěsu. Správné rozložení hmotnosti v přívěsu samotném. Těžké předměty nakládáme co nejníže a pokud možno k nápravě. Přívěs by měl být vyvážený tak, že na kouli automobilu by měl karavan tlačit svislou silou cca 70-80kg.
Správné vyvážení přívěsu. Správné rozložení hmotnosti v přívěsu samotném. Těžké předměty nakládáme co nejníže a pokud možno k nápravě. Přívěs by měl být vyvážený tak, že na kouli automobilu by měl karavan tlačit svislou silou cca 70-80kg.
Nejjednodušší cesta jak změřit svislé zatížení tažného zařízení. Tato hodnota je uváděna v technickém průkazu a měla by být dodržována. Většinou 100 kg.
Nejjednodušší cesta jak změřit svislé zatížení tažného zařízení. Tato hodnota je uváděna v technickém průkazu a měla by být dodržována. Většinou 100 kg.
Měření svislého zatížení. Takto vypadá souprava, kde je přední část přívěsu přeložena a příliš tlačí na tažné zařízení.
Měření svislého zatížení. Takto vypadá souprava, kde je přední část přívěsu přeložena a příliš tlačí na tažné zařízení.
Rozložení předmětů podle hmotnosti: Černé – nejtěžší, Šrafované – středně těžké, Tečkované – nejlehčí
Rozložení předmětů podle hmotnosti: Černé – nejtěžší, Šrafované – středně těžké, Tečkované – nejlehčí

2. Couvání s obytným přívěsem

Couvání s karavanem není nejjednodušší záležitost. Pokud jste s přívěsem zatím necouvali, je na čase si to v klidu vyzkoušet někde na odlehlém parkovišti. Není to o ničem jiném než o praxi. Je lepší si to vyzkoušet, než se dostat například do složité situace v jednosměrné ulici nebo v kempu. 

Podle tohoto obrázku se můžete řídit při couvání
Podle tohoto obrázku se můžete řídit při couvání

3. Připojení přívěsu k vozidlu

ak mnozí vědí, BURIMEX s.r.o. se specializuje na dovoz přívěsů, nejen z kontinentální Evropy ale i z Anglie. Jediný rozdíl je ve dveřích na druhé straně, což u přívěsů není žádný problém, protože karavany nejsou určeny k přepravě osob na pozemních komunikacích. A také v jiném systému vnitřních i venkovních zásuvek u starších modelů. Vnitřní zásuvky jsou snadno vyměnitelné za české, nebo je možné připojit cestovní adaptér.

U starších karavanů jsou venkovní zásuvky pro připojení k vozidlu dvě a to šedá a černá. Obě zásuvky mají 7 pin. Černá zásuvka je identická s českou 7 pin a slouží k venkovnímu osvětlení, brzdám, směrovkám a mlhovce. Šedá zásuvka slouží k zapojení vnitřních spotřebičů přívěsu viz. následující schémata.

Schéma pro 7-pinové zásuvky
Schéma pro 7-pinové zásuvky

Levá část zobrazuje zástrčky vozidla, pravá naopak zásuvky přívěsu. V horní části schéma pro černé zásuvky a dolní pro šedé.

Černé zásuvka: 1. Levá směrovka (žlutý), 2. Mlhovka (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Pravá směrovka (zelený), 5. Pravé světlo (hnědý), 6. Brzdy (červený), 7. Levé světlo (černý)

Šedá zásuvka: 1. Couvací světlo (žlutý), 2. Nabíjení baterie (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Zdroj napětí ( pro světla ) (zelený), 5. Náhradní (hnědý), 6. Zdroj napětí ( lednice ) (červený), 7. Náhradní (černý)


4. Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky na vozidle i na karavanu


Je nutné přidat druhou 7-pinovou zástrčku na vozidlo a vyměnit šedou zásuvku karavanu, nebo přidat na automobil originální šedou zásuvku, která je k zakoupení u firmy BURIMEX s.r.o. Podle přiloženého schématu to provede každý autoelektrikář, nebo servisy kde instalují tažná zařízení. Ve výsledku budete mít karavan připojen dvěma samostatnými kabely.


5. Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku na vozidle a dvě 7pin na karavanu

Novější automobily mývají 13-pinové zapojení. V tomto případě jsou dvě možnosti:

a) Odstraní se zásuvky, které jsou na přívěsu a vymění se za jednu 13-pinovou zásuvku

b) Nechají se zástrčky přívěsu, tak jak jsou a dokoupí se rozdvojka( z 13-pinové zásuvky na autě půjde jeden šedý a jeden černý kabel ).

Schéma zapojení 13-pin
Schéma zapojení 13-pin

1. Žlutý, levá směrovka

2. Modrý, mlhovka

3. Bílý, uzemnění 1-8

4. Zelený, pravá směrovka

5. Hnědý, pravé koncové světlo

6. Červený, brzdy

7. Černý, levé koncové světlo

8. Oranžový, Couvací světlo

9. Hnědo-modrý, Vozidlo +

10. Hnědo-červený, lednice

11. Bílo-modrý, přívěs +

12.

13. Bílo-zelený, uzemnění 9-12


6. Stabilizátor jako spojovací zařízení

Pokud jste zakoupili přívěs, na kterém je stabilizátor, budete potřebovat vědět několik věcí.

  • Stabilizátory se od klasického spojovacího zařízení liší tím, že mají navíc dvě třecí destičky, které se velkou silou upínají na kouli. Tento systém způsobí klidnější jízdní vlastnosti karavanu.
  • Stabilizátory vyžadují specifickou údržbu. Koule musí být odmaštěná, očištěná, neměla by být natřená barvou. Dále by se měly pravidelně kontrolovat třecí destičky, které se dají následně vyměnit.

Zapojení přívěsu se stabilizátorem se provádí obdobně jako u klasického zařízení. Nejprve položíte oj na kouli, zdvihnete menší páku a koule zapadne do zařízení. Dále utáhnete kolečko stabilizátoru a stlačíte páku do krajní polohy. Některé stabilizátory nemají kolečko, ale rovnou stlačíte páku do krajní polohy.


7. Jak to vše zapojit? Voda - venkovní nádrže (aquaroll)

Naplňte barel s vodou Aquaroll - připojte čerpadlo do zásuvky karavanu - zajistěte - ponořte čerpadlo do barelu - zapněte tlačítko PUMP na ovládacím panelu uvnitř přívěsu

Takto připojená voda by měla po otočení kohoutku začít téct. Při prvním zapojení nebo po zimě může být systém zavzdušněn a proto je potřeba dotáhnout vypouštěcí šroub bojleru, či uzavřít vypouštěcí ventil, a nechat zapnuté čerpadlo dokud nepoteče voda jak z teplého tak ze studeného kohoutku..

Upozornění: před zimou je nutno vyprázdnit veškeré tekuté náplně. V opačném případě by mráz mohl velmi poškodit některé zařízení.

Připojení čerpadla
Připojení čerpadla

Na obrázku připojení čerpadla je vidět kulatý filtr. Tento filtr by se měl měnit každých 30 dní používání. 

Obecné schéma. Tento popsaný systém je čistě anglický, ale můžete se setkat i s vnitřní nádrží v karavanu, které jsou běžné.
Obecné schéma. Tento popsaný systém je čistě anglický, ale můžete se setkat i s vnitřní nádrží v karavanu, které jsou běžné.

8. Voda - vnitřní nádrž

Vnitřní nádrž pod sedačkou
Vnitřní nádrž pod sedačkou

Tyto nádrže s kapacitou nejčastěji cca 70l jsou umístěné uvnitř karavanu a voda se do nich nalévá venkovní nálevkou. Výhoda je především ve využití při campování na divoko, kdy nemusíte dávat nádrž vedle karavanu.

Vnitřní nádrže je možno dodělat do každého karavanu v cenách od 5 500 Kč včetně práce i materiálu. Při montáži zůstane funkční i systém vnějšího soudku.

Při používání vnitřní nádrže je systém stejný, nejprve musíte zapnout vypínač k čerpadlu a po otevření kohout začne čerpadlo tlačit vodu.

U anglických karavanů, lze i použít venkovní systém k připojení k tlakové vodě, je však zapotřebí mít vhodný redukční ventil ke snížení tlaku vody.


9. Odpady - odpadní nádrž

nádrž na odpadní vodu , která se pokládá pod karavan a shromažďuje se do ní odpadní voda ze sprchy, dřezu a umyvadla. V kempu je nutná. K této nádrži je dobré dokoupit hadici dle metráže, kterou připojíte na karavan a zasunete do nádrže. 


10. Plyn

Umístěte plynovou láhev na určené místo - upevněte vhodný regulátor plynu - otevřete uzávěr na láhvi

Pozn. Po odpojení a následném připojení dojde k zavzdušnění systému a spotřebiče nemusí pracovat na první pokus, je nutné nejprve odvzdušnit systém a opakovat např. zapálení topení.

V karavanech je běžně 30mbar regulátor plynu, ale pokud se budete potřebovat ujistit, naleznete tuto informaci na štítcích spotřebičů.

V karavanech se používá Propan-Butan, nebo čistý propan. Na zimní caravanning je vhodnější samostatný propan ( až do - 40°C). Lahve se mohou měnit nebo nechávat plnit v plnírnách.

  • Bezpečnost - Používejte schválené regulátory, hadice atd. Ventilační otvory v karavanu musí být vždy průchozí, hořlavé látky skladujte mimo dosah plynových spotřebičů a provádějte pravidelné revize, dále doporučujeme karavan, nebo obytný automobil vybavit vhodným hlásičem plynu.
Obecné schéma
Obecné schéma

11. Elektřina 220V

Připojení karavanu k síti se v kempu provádí pomocí kabelu, který má na obou koncích CEE koncovku, dle evropských předpisů. Některé starší kempy mohou stále mít klasickou českou zásuvku. K připojení v těchto kempech a k připojení doma se využívá CEE Redukce. Pokud má kemp CEE zásuvku využijete CEE prodlužovák.

Při zapojování je nutné dbát všeobecně známých zásad.  

Schéma propojení
Schéma propojení

12. Jednotlivá zařízení- Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie

Ve vašem přívěsu zcela jistě naleznete jednotku, která obsahuje jednotlivé jističe, proudový chránič a možná i nabíječku baterie a měnič napětí v jednom celku. 

Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie
Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie

Je mnoho různých přívěsů s různými jednotkami, ke kterým lze dohledat konkrétní informace většinou na internetu.

Všeobecně má každý přívěs takové zařízení, které slouží jako měnič napětí např. pro světla, nabíječka baterie, popř. booster při připojení na 220V a zároveň obsahuje jističe s proudovým chráničem. Veškeré náhradní díly a doplňky zakoupíte v sekci elektro, nebo přímo v naší prodejně.


13. Ovládací panel elektroniky

Ve většině přívěsů naleznete ovládací panel, kde naleznete přepínání mezi napájením z baterie karavanu ( VAN ), ze sítě, nebo od vozidla ( CAR ). Další tlačítka, která jsou zde běžně k vidění jsou: PUMP - slouží k zapnutí čerpadla na vodu. U tohoto tlačítka je běžně dioda, která signalizuje spuštěné čerpadlo. Dále Lights (světla), AUX ( jednotlivé obvody). 

Na tomto panelu většinou naleznete ukazatel stavu baterie. Ukazatel je orientační a stav baterie se ověřuje při vypnutých spotřebičích.

Součástí tohoto panelu jsou velmi často i pojistky na 12V spotřebiče. Každý karavan má jiný panel, či design.

Příklad panelu
Příklad panelu
Příklad panelu
Příklad panelu

14. Topení na plyn

Je mnoho typů topení, ale způsob zapalování je obdobný. Můžete se setkat s topení s manuálním nebo automatickým zapalováním.

Obecný způsob zapálení topení s manuálním zapalováním je následující: otočit regulační kolečko na symbol jiskry (nebo na střed) - zamáčknete - držíte zamáčknuté - začnete mačkat piezzo zapalování do té doby, dokud v okénku neuvidíte plamen - následně držíte regulační kolečko 15 sekund zamáčknuté a po zahřátí pojistky uvolníte a nastavíte požadovanou intenzitu.

Topení s automatickým zapalováním se zapaluje obdobně s tím rozdílem, že po otočení uslyšíte automaticky jiskřit zapalování.

Topidla Trumatic s automatický piezzo zapalovačem mají AA baterii schovanou pod krytem topení. V případě, že vám topení nebude zapalovat, je možné, že je třeba vyměnit baterii. 

Pozn. Orientační spotřeba plynu na hodinu je 30 - 280g

Pro provoz topení během jízdy vyžaduje zvláštní bezpečnostní opatření, u obytných automobilů vyrobených po 01/2007. Regulátor tlaku plynu Truma DuoControl CS s integrovaným snímačem nárazu (Crash Sensor) ve spojení s vysokotlakými bezpečnostními hadicemi s ochranou proti prasknutí hadice (SBS) splňují všechny normy a předpisy v celé Evropě pro vytápění při jízdě. Při nárazové rychlosti nad 15 km/h se přeruší přívod plynu bezpečnostním ventilem. Snadná instalace této nové technologie rovněž zjednodušuje dovybavení stávajících karavanu a obytných automobilu 


15. Topení na 220V

Topení na 220V se obecně zapíná běžným vypínačem, který se vždy nachází někde poblíž plynového topení a je označen Fanmaster, Heater, nebo Truma Ultraheat. Ten zapnete do polohy ON a dále ostatní regulujete již na ovladači. 

Ovládání novějších topení CARVER( jiskra signalizuje topení na 220, vrtule představuje rozfuk a jezdec reguluje otáčky a teplotu)
Ovládání novějších topení CARVER( jiskra signalizuje topení na 220, vrtule představuje rozfuk a jezdec reguluje otáčky a teplotu)
Ovládání starších topidel Carver, kde je nutné zapnout vypínač nacházející se poblíž topidla a potom zapnout rozfuk do polohy na elektriku ( blesk v kolečku ).
Ovládání starších topidel Carver, kde je nutné zapnout vypínač nacházející se poblíž topidla a potom zapnout rozfuk do polohy na elektriku ( blesk v kolečku ).

Elektrické topení truma ultraheat se zapíná otočením obroučky ovladače na požadovaný výkon 500, 1000, nebo 2000W. A otočením středu termostatu na požadovaný stupeň. Poblíž topení může být umístěn i hlavní vypínač. 


16. Rozfuk

Zařízení sloužící k rozvodu teplého vzduchu do jednotlivých částí přívěsu. Nastavuje se nezávisle na topení, buď na automatickou polohu kdy termostat sám reguluje otáčky, nebo na manuální polohu. 

Starší model
Starší model
Novější model
Novější model

17. Ohřev vody (Bojler)

Ohřev vody v anglickém karavanu je běžně zajištěn plynovým bojlerem. U novějších modelů ve vyšší výbavě naleznete i elektrický ohřev.

Německé karavany běžně nemají žádný bojler a nebo pouze malý elektrický.

  • Ohřev vody na 220V
  1. Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný.
  2. Připojte přívěs k síti 
  3. Zapněte spínač (water heater) 
  4. Bojler bude udržovat stálou teplotu 70°C pomocí termostatu 
  • Ohřev vody na plynem
  1. Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný. 
  2. Ujistěte se, že je puštěný přívod plynu a zapnuta elektrika 12V 
  3. U novějších karavanů osazených spotřebiči truma musíte sejmout venkovní kryt. 
  4. Zapněte ohřev pomocí ovládacího přepínače
  5. Po rozsvícení zelené světla je ohřev zapnutý. Zelené světlo signalizuje správný chod spotřebiče.
  6. Zelené + žluté světlo signalizuje slabou baterii nebo nízké napětí. 
  7. Zelené + červené světlo signalizuje, že nedošlo k zapálení plamene během 10s. Tento problém často vzniká, pokud dojde plyn, nebo když je v potrubí ještě vzduch. Tento problém vyřešíte opětovným vypnutím a zapnutím. 
  8. Změna teploty vody. bojler má zabudovaný termostat s ohřevem na 70°C. Pro změnu teploty musíte sundat kryt a otočením kolečka upravíte teplotu (jeden zoubek 1,5°C) 

Ovládací spínač u bojleru TRUMA

  • Objímku tlačítka otočte na plamínek 
  • Středem tlačítka volíte požadovanou teplotu ohřevu vody 
  • Při správné funkci svítí zelená dioda 
  • V případě rozsvícení červené diody došlo k zhasnutí plamene (neotevřeli jste venkovní krytku nebo byl v karavanu průvan) 

Pozn. Orientační spotřeba plynu je 150g/hodina

Poznámky

  • Před začátkem zimy je nutné vypustit veškerou vodu, jinak by došlo k poškození!!! Pro vypuštění veškeré vody z bojleru carver musíte povolit šroub u výdechu bojleru na venkovní straně karavanu viz obr. 3. a nechat vodu vytéct.
Obrázek 3
Obrázek 3
  • U novějších modelů, kde je bojler truma naleznete výpustní ventil uvnitř karavanu. 
  • Dále je nutné před začátkem sezony propláchnout celý systém větším množstvím vody. Pro lepší propláchnutí je dobré použít speciální desinfekční prostředky. 

18. Chladničky v karavanech

Chladničky v karavanech jsou standardně 3-funkční a to na plyn, 12V a 220V . Návod na obsluhu níže obsahuje obrázky staršího typu, ale systém je vždy stejný i u nových ledniček.

Provoz na plyn:

1 - Tlačítka 12V a 220V do polohy vypnuto ( O)
1 - Tlačítka 12V a 220V do polohy vypnuto ( O)
2 - Otevřít přívod plynu
2 - Otevřít přívod plynu
3 - Stisknout tlačítko regulace, otočit na MAX, držet stisknuto a opakovaně stisknout piezzo zapalovač.
3 - Stisknout tlačítko regulace, otočit na MAX, držet stisknuto a opakovaně stisknout piezzo zapalovač.
4 - Okénkem kontrolujete, zda plamínek již hoří. Novější modely mají automatické zapalovaní, takže jen otočíte plyn na MAX a kontrolujete, zda se zapálil plamínek.
4 - Okénkem kontrolujete, zda plamínek již hoří. Novější modely mají automatické zapalovaní, takže jen otočíte plyn na MAX a kontrolujete, zda se zapálil plamínek.
5 - Po zapálení ještě nějakou dobu držíte tlačítko regulace. Lednice mají termopojistku, která se musí nejprve zahřát.
5 - Po zapálení ještě nějakou dobu držíte tlačítko regulace. Lednice mají termopojistku, která se musí nejprve zahřát.

Provoz na elektriku:

  • Na 220V - po zapojení karavanu do sítě.
  • Na 12V - za jízdy z automobilu, při správném zapojení veškeré kabeláže 

Při provozu na elektriku musí být vypnuté ovládání plynu.

Novější model Dometic
Novější model Dometic
A: Přepínání mezi plynem, 230V a 12V, C: LED ukazatel
A: Přepínání mezi plynem, 230V a 12V, C: LED ukazatel
B: Regulátor intenzity
B: Regulátor intenzity

Pozn. Orientační spotřeba lednice za 24 hod - 260g plynu, nebo 2.5KWh


19. Chemické WC

  • Otevřete venkovní dvířka a vyklopte nálevku 
  • Naplňte nádrž na splachovací vodu čistou vodou 
  • Do splachovací vody přidejte růžovou splachovací chemii, dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml 
  • Vytáhněte zásobníkovou kazetu 
  • Otevřete víčko a nalijte modrou rozkladovou chemii dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml. 
  • Do zásobníku přidejte zhruba 2l čisté vody 
  • Plné zásobníky vyprazdňujte do míst k tomu určených. 
  • Chemické toalety mají buď elektrické nebo ruční splachování. 

20. Péče o váš karavan

V České Republice je velmi nízké povědomí v oblasti péče o karavany i mezi takzvanými zkušenými karavanisty. Ve srovnání se zahraničím, především Velkou Británií, kde se přívěsy začali vyrábět mnohem dříve než v Německu a dalších zemích, jsme velmi pozadu. V dnešní Británii má karavan každá druhá rodina!

Váš karavan vyžaduje pravidelný servis alespoň jednou ročně z důvodu bezpečnosti a ochrany vašich investovaných peněz. U starších přívěsů 5 ti let je již nutno obezřetně sledovat těsnost, zatékání a stav tmelů pod lištami, které časem stárnou a tím dochází k problémům se zatékáním. Není nic snadnějšího než prevence. V případě zájmu se obraťte na náš servis.

Další typy: Pravidelně mazat součásti nájezdové brzdy (maznicí), spojovací zařízení a jiné mechanické části. Pravidelně procházet rohy uvnitř přívěsu a dotykem zkoušet pevnost a vlhkost. Kontrolovat, zda pod obvodovými lištami není tmel popraskaný nebo jinak poškozený. Jako prevenci používejte odvlhčovače . Před zimou řádně zazimujte přívěs a vypusťte kapaliny. Přívěs by měl být pod plachtou či střechou.

VLHKOST A ZATÉKÁNÍ JE NEPŘÍJEMNÝ, VELMI ČASTÝ, ALE VŽDY ŘEŠITELNÝ PROBLÉM. PREVENCE JE ZÁKLAD!


21. Tipy pro zabezpečení karavanu

Botička ke karavanu

Botička se hodí tam, kde víme, že karavan bude stát delší dobu na jednom místě. Perfektně zabezpečí váš karavan před odcizením. Pokud nám karavan stojí někde nastálo, je možné úplně sundat kola karavanu a postavit ho na špalky, tím zamezíme jeho odvoz zlodějem. 

Druhy botiček: Venus, Wheel Clamp, Aloy Wheel Clamp

Přídavný zámek karavanu

Přídavným zámkem se dají zabezpečit vchodové dveře karavanu, servisní dvířka nebo např. garáž či jiné úložné prostory. Pro zloděje je to další překážka, která ho může odradit. Montáž zámku není nikterak složitá, ale je lepší práci svěřit profesionálnímu servisu.

Bezpečnostní madlo na obytný přívěs 

Bezpečnostní madlo má dvě funkce. Jednak slouží jako pomocné madlo při nastupování do karavanu (v otevřeném stavu), ale hlavní funkcí je přídavné zabezpečení dveří karavanu. Madlo vyrábí jak osvědčená švédská firma Thule, tak i italská Fiamma, ve dvou rozměrech. Montáž zámku není nikterak složitá, ale je lepší práci svěřit profesionálnímu servisu.

Zámek oje karavanu

Nejběžnější a zároveň nejlevnější způsob zabezpečení karavanu. Zámek funguje na principu zamčení páky na oji (záleží na typu oje) a tím znemožnění odcizení karavanu. Zámek se dá použít, když je karavan odpojen od auta a tím zabránit aby ho zloděj nemohl nasadit na kouli auta a odjet, tak zároveň, i když je karavan s autem spojen zabráníme tomu aby ho někdo od vašeho automobilu mohl odpojit a následně odcizit. Pro správný výběr zámku je potřeba zjistit typ tažného zařízení na karavanu.

Trezor do karavanu

Trezor je další způsob jak ochránit své osobní věci (telefon, peníze, notebook atd.) v karavanu před krádeží. Trezor se nejčastěji montuje pod sezení skrz podlahu karavanu. Trezory se vyrábějí v různých rozměrech a provedeních. Nevýhodou je vysoká hmotnost a tím i snížení do ložností karavanu. 

Alarmy pro karavan

Alarmy netřeba nějak blíže představovat, spolehlivě Vás ochrání před vniknutím zloděje dovnitř karavanu či obytného automobilu. K alarmu můžeme dále dokoupit další externí čidla pohybu, hluku atd, akustické sirény, signalizační majáky atd. Dále je třeba se bránit i před narkotizačními (uspávacími) plyny, které Vás uspěj a zloděj si v klidu vybere Váš karavan, tento nešvar je hlavně v zemích jižní evropy jako je Itálie a Francie. 

Hlásiče do karavanu

Bezpečí v karavanu neznamená jenom obrana proti případným zlodějům, ale i před nebezpečnými plyny CO, které vznikají nedokonalým spalováním propan-butanu, a který je velice nebezpečný a ve spánku může i zabíjet! Dále je důležitá i ochrna před kouřem a jeho signalizace, tím zamezíme případnému požáru v karavanu.

Toto je příručka ke karavanu. Doufáme, že vám informace pomohli. V případě nějakého postřehu se na nás obraťte. Kontakt